此资料取自cari forum. 后部分是我个人的补充。
参考工具:
Ekamus:
http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=
http://www.ekamus.info/index.php/term/1,29577.xhtml
————————————————————————
参考工具:
Ekamus:
http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=
http://www.ekamus.info/index.php/term/1,29577.xhtml
————————————————————————
ber
变化
变化
1. kerja 加 ber 时,需省去 r,变成 bekerja。
2. ratus, ribu, rumah 等以 r 开头的字加 ber 时,需省去 r,变成 beratus, beribu, berumah。
用法
1. 表示“拥有”、“具有”,例如 Kucing berkaki empat dan tidak bertangan.
2. 表示“穿”、“戴”或“用”,例如 Pemuda itu berkemeja putih dan
berseluar hitam.
3. 表示在某种地方进行有关的工作,例如 berkebun, bersawah,
berladang, berkedai
4. 表示动作涉及双方面,例如 bertemu, berdamai,
berjanji, berjumpa, berlawan, bertengkar
5. 表示“产生”或“长出”,例如 bertelur, beranak, berbuah, berbunga
6. 表示若干个体或单位称为一组,例如 berdua, bertiga,
beribu, berkelompok
7. 表示所做的动作与自己有关,例如 berjalan, berlari,
bersembunyi, bercukar
8. 把名词变动词使用,例如 Budak ini belum
bersekolah lagi.
ber...an
用法
1. 表示有关的动作涉及双方(多用重叠式),例如 berkasih-kasihan,
berkejar-kejaran, bermaaf-maafan, bersalam-salaman
2. 表示有关的动作重复或持久,例如 Peperangan itu
berlanjutan sehingga tiga tahun lamanya.
3. 表示动作复杂(由于人或物多的缘故),例如 Beras bertaburan di
atas lantai.
4. 表示距离,例如 berdekatan, berhampiran, berjauhan
5. 表示一同,例如 Hassan bermalaman dengan adiknya.
ber...kan
用法
1. 表示“以……做为……”,例如 Budak itu tidur berbantalkan lengan.
2. 表示“对” (akan),例如 Anak-anak yatim itu
berharapkan nasihat dan kasih sayang.
di
用法
1. 表示“被……”的意思,例如 Kerja itu telah
dibuat.
ke
用法
1. 表示数序,例如 Aminudin mendapat tempat ketiga dalam
pertandingan itu.
2. 表示数目的全部,例如 Kedua-dua budak itu pulang ke rumah
dengan selamat. (两个……都……)
3. 把形容词或动词变名词使用,例如 Pemuda itu membawa
kekasihnya untuk diperkenal kepada ibu bapa.
ke...an
用法
1. 表示与 kata dasar 有关的事物,例如 Kawasan ini telah mempunyai bekalan
air, elektrik dan kemudahan-kemudahan yang lain.
2. 表示地方或组织,例如 Kementerian Pendidikan terletak di
Putrajaya.
3. 表示遭受到某种事件,例如 Dalam peperangan itu,
musuh kehilangan empat buah kapal perang.
4. 表示处于某种情况中,例如 Kampung itu tidak
kekurangan apa-apa.
5. 表示可听到或看到,例如 Dari jauh, kedengaran
loceng sekolah berbunyi.
6. 表示具有某种特征,例如 Datuk saya menari
kebudak-budakan.
7. 表示抽象名词,例如 Semua pelajar bertanggungjawab menjaga
kebersihan di kawasan sekolah.
me
变化
1. Kata dasar 的第一个字母是 l, m, n, r, w, y 时,加 me,例如 melukis, memasak, menanti, merenung, mewarna(i/kan),
meyakin(i/kan)
2. Kata dasar 的第一个字母是 b, f, p 时,加 mem(f 和 p 需去掉),例如 membantu, memaham(i/kan), memadamkan
3. Kata dasar 的第一个字母是 c, d, j, t, z 时,加 men(t 需去掉,但一些例外),例如 mencari, menduga,
menjamin, menari, mentadbir(kan), mentafsir(kan), menterjemah(kan),
menziarah(i)
4. Kata dasar 的第一个字母是 a, e, i, o, u, g, h, k 时,加 meng(k 需去掉,但一些例外),例如 mengangkat, mengejek,
mengikat, mengolah, mengulang, menggoreng, menghantar, mengirim, mengkritik
5. Kata dasar 的第一个字母是 s 时,加 meny (s 需去掉),例如 menyalin, menyikat, menyiasat, menyoal,
menyuruh
6. Kata dasar 第一个字母是单字音时,加 menge,例如 mengebom, mengecat, mengelap
用法
1. 表示进行某种事情,例如 Cikgu mengajar
murid-murid menulis karangan.
2. 表示“与……相似”,例如 Bangunan itu melangit tingginya.
3. Kata dasar 加了 me 以后,可再加 i 或 kan。i 有 di 的含义,kan 则有 akan 的含义,例如 Pekerja-pekerja sedang membaiki jalan ini 比较于 Saya berusaha membaikkan kelakuan adik.
memper
用法
1. 表示“把……当做……”,Samy memperisteri seorang gadis yang
jelita.
2. 表示“增加”(加大、加深……),例如 Encik Halid sedang memperluas kajiannya
tentang masalah penagihan dadah dalam kalangan belia.
3. 一些 kata dasar 可在后面另加 kan。除上述两种用法之外,memper...kan 另一个用途是“使别人……”,例如 Sudirman diundang
untuk memperdengarkan nyanyiannya yang merdu itu.
pe
变化
1. Kata dasar 的第一个字母是 l, m, n, r, w 时,加 pe,例如 pelukis, pemain,
penasihat, penyanyi, perompak, pewarna
2. Kata dasar 的第一个字母是 b, f, p 时,加 pem(f 和 p 需去掉),例如 pembaca, pemikir, pemukul
3. Kata dasar 的第一个字母是 c, d, j, sy, t, z 时,加 pen(t 需去掉,但一些例外),例如 pencuri, pendengar,
penjamin, pensyarah, penulis, pentadbir, pentafsir, penterjemah, penziarah
4. Kata dasar 的第一个字母是 a, e, i, o, u, g, h, k 时,加 peng(k 需去掉,但一些例外),例如 pengajar, pengedar,
pengikut, pengolah, pengukir, penggosok, penghasut, pengirim, pengkritik
5. Kata dasar 的第一个字母是 s 时,加 peny(s 需去掉),例如 penyakit
6. Kata dasar 的第一个字母是单字音时,加 penge,例如 pengebom, pengecat, pengelap
7. 有些字加 pe 时,不依照上述法则,例如 pekerja, pekebun, pekedai, pejalan
kaki, pesakit, pesawah
用法
1. 表示进行某种工作的人,例如 Pegawai itu telah
dilantik menjadi pengurus syarikat.
2. 表示工具,例如 Kita menyapu lantai dengan penyapu.
3. 表示具有某种个性的人,例如 Pemalas itu telah
dibuang kerja.
4. 表示与 kata dasar 的含义有关的人,例如 Pemuda ialah tiang negara.
5. 表示有某种嗜好的人,例如 Perokok mudah
mendapat penyakit kanser peparu.
6. 表示计算单位(时间、大小、距离),Pokok rambutan itu
sepemeluk besarnya.
pe...an
变化
1. 与上面的 pe 一样。
2. 有几个字不依照上述的变化法则,例如 peperiksaan
用法
1. 表示某种行动的进行过程,例如 Pembinaan bangunan
itu mengambil masa selama tiga tahun.
2. 表示动作的“结果”,例如 Orang tua itu
mempunyai banyak pengalaman hidup.
per...an
用法
1. 表示“地方”,例如 Perpustakaan ialah
tempat untuk membaca dan mengkaji.
2. 表示动作的“结果”,例如 Perjumpaan itu
membawa kesan yang baik.
3. 表示某种事件,例如 Majlis perkahwinan itu berlangsung di
rumah pengantin lelaki.
4. 表示一些与 kata dasar 相同含义的名词,例如 Kami akan melawat pusat perkilangan di
Petaling Jaya.
se
用法
1. 表示“一”,例如 Sudah setahun dia
berpindah ke sini.
2. 表示“全部”,例如 Kamal seisi keluarga
melancong ke Thailand.
3. 表示“相同”,例如 Saya setinggi abang.
4. 表示事物、距离和时间的量,例如 Kami telah menunggu
di sini selama tiga jam.
5. 表示“任何”,例如 Sesiapa yang
melanggar undang-undang tentu akan dihukum.
6. 表示“最高或最低程度”(需重叠),例如 Murid-murid dikehendaki menjawab
sekurang-kurangnya lima soalan.
7. 事情发生时间的短促(一……就……),例如 Pencuri itu ditangkap sebaik-baik dia memasuki rumah
kawan saya.
ter
用法
1. 表示“已经”的意思,例如 Tingkap rumah itu
terbuka.
2. 表示“无意”或“不小心”造成的动作,例如 Budak kecil itu terjatuh ke dalam
longkang.
3. 表示“最”,例如 Gunung Kinabalu
merupakan gunung tertinggi di Malaysia.
注:资料摘自 Kamus Padu Terkini
_____________________________________________________________
mem 和 ber是动词,置peng+an 就成了名词。
了解句子结构后,就好用了。
比如:
1. Saya ___________________ suratkhabar.
空白的后面紧接着是名词,要填写的部分必然是动词。
————————————————————————
mem 和 ber是动词,置peng+an 就成了名词。
了解句子结构后,就好用了。
比如:
1. Saya ___________________ suratkhabar.
空白的后面紧接着是名词,要填写的部分必然是动词。
————————————————————————
Me-…..-kan, me-……..-I
- 都是kata kerja transitif, 就是后面都要加objek
- men-........-kan = menjadikan, menyebabkan
- men-........-i = tempat, lokasi
contoh
1. mendekatkan meja
mendekati dinding
2. menghadiahkan buku kepada
menghadiahi Siti
3. menyiramkan air
menyirami bunga
4. menjatuhkan hukuman
menjatuhi Abu
5. menghidangkan sepinggan kuih
menghidangi tetamu
6. menganugerahkan gelaran
menganugerahi beliau
No comments:
Post a Comment